Repülőgép szimulátoron megvalósított csoportdinamikai tréning

 *

Röviden

Valódi, működő pilótafülke, és mögötte még egy kis darab a repülőgépből. Tökéletes mozgás illúzió, a három projektor által vetített kép megteszi a magáét, a gyomrunkban érezzük. Itt marad magára kicsiny laikus csapatunk. Jelenleg az automata pilóta repüli az útvonalat. Még repüli. A rádió nem működik. A feladat, minél hamarabb letenni a gépet valahová, vagyis túlélni. Lehetséges? Talán nem, de mégis, vajon milyen közel jutottunk a megoldáshoz? Azért lesz egy kis segítség. Vajon tudjuk-e érdemben használni?

Az alaptréning

2-3 főre a kisgépes-, vagy a nagygépes szimulátorral repülve
4-8 főre a nagygépes szimulátorral repülve
9-16 főre a két nagygépes szimulátor párhuzamos használatával


1 óra ráhangolódás

1 óra szimuláció

2 óra megbeszélés

A tréning önállóan is teljes egész, amelynek számtalan variációja elképzelhető, vagyis abszolút testre szabható az igényeknek megfelelően. Azonban modulként is beépíthető szinte bármilyen tréningfolyamatba, mivel sokféle fókusz határozható meg, pl. konfliktuskezelés, kommunikáció, DISC, stressz kezelés, vezetői típusok, stb.

Referenciák

Képek

 

Miről van szó?

  • Hogyan lehet egy tréning különleges helyzetet teremtő, de nem túlélőtábor, nem túlélőtúra, nem rafting, nem hegymászás, nem katonai kiképzőtábor, nem sétarepülés, nem tandemugrás, nem lovaglás, nem búvárkodás, nem semmi ilyesmi?
  • Hogyan lehet egy tréning különleges helyzetet teremtő, a balesetveszély legkisebb esélye nélkül?
  • Hogyan lehet egy tréning különleges helyzetet teremtő és mégsem elsősorban az állóképességre, a fizikai képességekre építő?

Minden bizonnyal többféle nagyon ötletes válasz adható, például modellezhetünk egy titkosszolgálati konspirációs helyzetet, vagy egy börtön belső világát. Minden azon múlik, mennyire vagyunk képesek a résztvevők számára a helyzet extrémitását valószerűvé, könnyen átélhetővé tenni. Például a lovaglás élményét értelemszerűen egy valódi ló valószerűsítheti, amiképp a hegymászásét egy valódi hegy. És mi valószerűsítheti a repülőgép vezetés élményét? Természetesen egy valódi repülőgép. De hogy bárki is rendelkezésünkre bocsásson egy ilyen szerkezetet csak azért, hogy amatőrök próbálkozhassanak a vezetésével csapatépítési célból, nos ez igencsak valószerűtlen. És ha volna egy valódi működő pilótafülkénk?

Van. Ahova invitáljuk Önöket, pontosabban ahol a helyszínt és a technikát bérelhetjük tréningünkhöz, ott nem is egy, hanem egyszerre két nagygépes típus működő pilótafülkéjét építették meg, amelyek működőképesek és használhatóak, de folyamatos fejlesztés alatt is állnak.

 

Hogyan?

Hogyan is tudhatna ehhez bárki laikus hozzászólni?

Boing 737 NG

Vagy ehhez?

Airbus A320

Vagy ez talán barátságosabb?

Cessna 172 Skyhawk


Mit kezdhet a laikus egy ilyen, technológiával agyonzsúfolt környezetben? Mit kezdhet itt egy csapat még akkor is, ha máshol, a munkahelyükön, úgymond olajozottnak mondható közöttük az együttműködés.

Meglepően sokat.

Ugyanis a történet nem elsősorban a technikai környezetről kell hogy szóljon, hanem önmagukról, egymásról. Vajon csapat tudnak-e maradni, azaz képesek-e hatékonyan együttműködni egy számukra teljesen szokatlan, váratlan szituációban is? Szétesik-e a társaság, vagy beindul egy új, az adott helyzetre szerveződő csapat kialakulásának folyamata, amelyben a szerepek esetleg teljesen másképp lesznek kiosztva, mint ahogy az a valóságban került leosztásra. Vezető, vagy beosztott? Önérvényesítő, vagy együttműködő? Ki a versengő és ki az elkerülő? Ki a kompromisszumkereső, ki az alkalmazkodó, és ki az, aki inkább a problémák megoldására koncentrál? Vajon van-e olyan szerep, amely teljesen használhatatlan egy ilyen extrém szituációban, vagy esetleg mindegyik viselkedésformának még ilyen helyzetben is megvan a maga hasznossága, hasznosíthatósága? Ki hogyan tűri a stresszt? Ki hogyan oldja azt? Ki milyen szerepet vállal egy konfliktusban, ha vállal egyáltalán? Tehát korántsem kell, hogy egyáltalán érdekeljen maga a repülés. Sőt! Akkor igazán izgalmas, ha eddig fogalmad sem volt róla és nem is szeretnéd, hogy legyen. De valahogy az életben maradás már sokkal több embert érdekel... wink

Nézzük meg, aztán beszéljük meg! Éljük át a „soha nem gondoltam volna róla” élményét, és másnap gondoljunk hát többet róla! És így immáron a valóságba visszaérkezve talán kiderülhet egyesekről, hogy lényegesen értékesebb, felelősségteljesebb feladatok elvégzésére is alkalmas.

 

És mégis miféle különleges helyzetekről volna szó?

Néhány lehetséges példa:

Ki vezeti a gépet?!

Az Önök 6-8 fős csapata repülőgépen ül, éppen konferenciáról jönnek, vagy oda mennek. Épp elköltötték a felszolgált többfogásos főétkezésüket, és olvasgatással, beszélgetéssel, szendergéssel múlatják az időt. Valamilyen oknál fogva önök a két lehetséges menüsorból ugyanazt választották, és valamilyen oknál fogva a gép összes többi utasa és a személyzet a másikat. Sajnos e másik ételsor azonban egy romlott tételt is tartalmazott. Mire Önök észbe kapnak, már csak Önök „hadrafoghatóak”. Eszméletvesztése előtt az egyik légikísérő kisasszonynak még van annyi ereje, hogy közölje, a pilóták ájultan hevernek a mellékhelységben, a „cockpit” üres. Tessék.

Vajon fel tudjuk-e tenni mindenekelőtt a helyes kérdéseket?

Menekülés a szigetről

Kicsiny csapatuk egy jachton múlatja az időt, amelyet gazdag cégük, vagy tárgyalópartnerük bocsátott rendelkezésükre két-három napra a jó munkájuk jutalmaképpen, vagy a tárgyalásokat olajozottabbá teendő. Történik pedig, hogy egy elektromos tűz okán, motoros jachtjuk üzemképtelenné válik, és tehetetlenül egy közeli szigetecske partjára sodorják a hullámok. Miközben a jacht kétfős személyzete legalább a rádiót próbálja üzemelésre bírni, önök felfedezik a szigetet. Kiderül, hogy lényegében nem áll másból, mint egy kifutópályából és egy ütött-kopott bódéból. Előtte kerozinos hordók hevernek, mellettük üzemanyag szivattyú. És ami a fő, a kifutópályán egy látszólag üzemkész repülőgép áll. Egyébként sehol senki. Nem volna itt semmi probléma, időnk, mint a tenger, csakhogy a bódéban felfedezünk egy pontos ütemtervet, amiből kiderül, a gép felkészítői most mentek el, a „drug dealer” csapat pedig holnap reggel érkezik a szajréval, amit nyilvánvalóan az adott géppel szeretnének elszállítani. Szerintem, ha ezek holnap reggel Önöket itt találják…

Vajon a gép rádiójára, vagy inkább a felszállás lehetőségére koncentráljunk? És ha a rosszemberek előbb érkeznek, mint a segítség? Vagy koncentráljunk mindkettőre, ki melyikre, és egyáltalán melyek a helyes kérdések?

De van egy kis segítség! Pontosabban nem is olyan kicsi, hiszen csak ezen segítség célszerű fel- és kihasználásával oldható meg a feladat. Mondhatnám, voltaképp erről szól a tréning, képesek vagyunk-e a rendelkezésre álló erőforrásainkat, azaz a saját képességeinket, a csoportnban rejlő együttműködési potenciált, és a segítséget hatékonyan, összehangoltan felhasználni a cél elérése érdekében.

 

A kihívás

Vegyük észre, hogy mivel a pilótafülke igen korlátozott befogadóképességű, mindenképpen szükség van a csapat egyféle funkcionális megosztására. Vajon sikerül-e a megfelelő embereket kiválasztani a pilótafülkében dolgozó akcióbrigádba, illetve a nem kevésbé fontos háttértámogató, ötletgyártó, dokumentációt tanulmányozó csapatba? Vajon idejében felismerjük-e az esetleges alkalmatlanságot, és végre tudjuk-e hajtani a szükséges személycseréket? Nemde ismerős helyzet ez egy cég mindennapos vezetői gyakorlatát tekintve?

Számos további helyzetgyakorlat és azok különféle variációi dolgozhatók még ki, ami azért említésre méltó, mert így teret adhatunk a testre szabásnak, azaz az adott cég bizonyos sajátosságainak jobban megfelelő helyzetek értelemszerű megkonstruálásának.

 

Kiknek ajánljuk?

Elsősorban közép és felsővezetők számára gondoljuk különösen hasznosnak fentebb vázolt tréningjeinket, mivel számos olyan készséget mozgat meg, illetve fejleszt, amelyek nélkülözhetetlenek egy csapat célirányos, hatékony mozgatása, a munkatársak fejlesztése, támogatása szempontjából.

De az is elképzelhető, hogy eddig egymást nem ismerő emberek szembesülnek ezzel a sajátos problémával, hisz legtöbbször mégiscsak ez a helyzet egy repülőgép fedélzetén.

 

Helyszín

Egy Boráros térhez közeli irodaház első emeletén megvalósított szimulátorközpont, ahol igyekeztek megteremteni egy valódi repülőtéri környezet hangulatát, mintegy már a belépéstől kezdve segítve az elkövetkező élményekre történő ráhangolódást.

 

Árak

Egyedi megállapodás szerint.

Mivel a tréningek testre szabhatók, az ár nagyban függ a megrendelő egyedi igényeitől.

A kölcsönösen hasznos együttműködés reményében üdvözlettel:

Geréb János
okl. villamosmérnök, tréner
"repülőgép-szimulátor pilóta"
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

+36 30 9211827

 

Referenciák

Képek