Repülőgép szimulátoron megvalósított csoportdinamikai tréning
*
De miért repülőszimulátoron?
(Kérem olvassa el, ha még nem tette, majd térjen vissza ide,)
Az alaptréning
2-3 főre | a kisgépes-, vagy a nagygépes szimulátorral repülve |
4-8 főre | a nagygépes szimulátorral repülve |
1 óra ráhangolódás
1 óra szimuláció
2 óra megbeszélés
A tréning önállóan is teljes egész, amelynek számtalan variációja elképzelhető, vagyis abszolút testre szabható az igényeknek megfelelően. Azonban modulként is beépíthető szinte bármilyen tréningfolyamatba, mivel sokféle fókusz határozható meg, pl. konfliktuskezelés, kommunikáció, DISC, stressz kezelés, vezetői típusok, stb.
Néhány lehetséges példa:
Ki vezeti a gépet?!
Az Önök 6-8 fős csapata repülőgépen ül, éppen konferenciáról jönnek, vagy oda mennek. Épp elköltötték a felszolgált többfogásos főétkezésüket, és olvasgatással, beszélgetéssel, szendergéssel múlatják az időt. Valamilyen oknál fogva önök a két lehetséges menüsorból ugyanazt választották, és valamilyen oknál fogva a gép összes többi utasa és a személyzet a másikat. Sajnos e másik ételsor azonban egy romlott tételt is tartalmazott. Mire Önök észbe kapnak, már csak Önök „hadrafoghatóak”. Eszméletvesztése előtt az egyik légikísérő kisasszonynak még van annyi ereje, hogy közölje, a pilóták ájultan hevernek a mellékhelységben, a „cockpit” üres. Tessék.
Vajon fel tudjuk-e tenni mindenekelőtt a helyes kérdéseket?
Menekülés a szigetről
Kicsiny csapatuk egy jachton múlatja az időt, amelyet gazdag cégük, vagy tárgyalópartnerük bocsátott rendelkezésükre két-három napra a jó munkájuk jutalmaképpen, vagy a tárgyalásokat olajozottabbá teendő. Történik pedig, hogy egy elektromos tűz okán, motoros jachtjuk üzemképtelenné válik, és tehetetlenül egy közeli szigetecske partjára sodorják a hullámok. Miközben a jacht kétfős személyzete legalább a rádiót próbálja üzemelésre bírni, önök felfedezik a szigetet. Kiderül, hogy lényegében nem áll másból, mint egy keményre döngölt földcsíkból, azaz egy fel- és leszállópályából és egy ütött-kopott bódéból. Előtte kerozinos hordók hevernek, mellettük üzemanyag szivattyú. És ami a fő, a futópályán egy látszólag üzemkész repülőgép áll. Egyébként sehol senki. Nem volna itt semmi probléma, időnk, mint a tenger, csakhogy a bódéban felfedezünk egy pontos ütemtervet, amiből kiderül, a gép felkészítői most mentek el, a „drug dealer” csapat pedig holnap reggel érkezik a szajréval, amit nyilvánvalóan az adott géppel szeretnének elszállítani. Szerintem, ha ezek holnap reggel Önöket itt találják…
Vajon a gép rádiójára, vagy inkább a felszállás lehetőségére koncentráljunk? És ha a rosszemberek előbb érkeznek, mint a segítség? Vagy koncentráljunk mindkettőre, ki melyikre, és egyáltalán melyek a helyes kérdések?
De van egy kis segítség! Pontosabban nem is olyan kicsi, hiszen csak ezen segítség célszerű fel- és kihasználásával oldható meg a feladat. Mondhatnám, voltaképp erről szól a tréning, képesek vagyunk-e a rendelkezésre álló erőforrásainkat, azaz a saját képességeinket, a csoportban rejlő együttműködési potenciált, és a segítséget hatékonyan, összehangoltan felhasználni a cél elérése érdekében.
A kihívás
Vegyük észre, hogy mivel a pilótafülke igen korlátozott befogadóképességű, mindenképpen szükség van a csapat egyféle funkcionális megosztására. Vajon sikerül-e a megfelelő embereket kiválasztani a pilótafülkében dolgozó akcióbrigádba, illetve a nem kevésbé fontos háttértámogató, ötletgyártó, dokumentációt tanulmányozó csapatba? Vajon idejében felismerjük-e az esetleges alkalmatlanságot, és végre tudjuk-e hajtani a szükséges személycseréket? Nemde ismerős helyzet ez egy cég mindennapos vezetői gyakorlatát tekintve?
Számos további helyzetgyakorlat és azok különféle variációi dolgozhatók még ki, ami azért említésre méltó, mert így teret adhatunk a testre szabásnak, azaz az adott cég bizonyos sajátosságainak jobban megfelelő helyzetek értelemszerű megkonstruálásának.
Kiknek ajánljuk?
Elsősorban közép és felsővezetők számára gondoljuk különösen hasznosnak fentebb vázolt tréningjeinket, mivel számos olyan készséget mozgat meg, illetve fejleszt, amelyek nélkülözhetetlenek egy csapat célirányos, hatékony mozgatása, a munkatársak fejlesztése, támogatása szempontjából.
De az is elképzelhető, hogy eddig egymást nem ismerő emberek szembesülnek ezzel a sajátos problémával, hisz legtöbbször mégiscsak ez a helyzet egy repülőgép fedélzetén.
Helyszín
Budapesten, egy a Boráros térhez közeli irodaház első emeletén megvalósított szimulátorközpont, ahol igyekeztek megteremteni egy valódi repülőtéri környezet hangulatát, mintegy már a belépéstől kezdve segítve az elkövetkező élményekre történő ráhangolódást.
A kölcsönösen hasznos együttműködés reményében üdvözlettel:
Geréb János
okl. villamosmérnök, tréner
"repülőgép-szimulátor pilóta"
+36 30 9211827